Serier på nätet

Tipsa vilt!

Moderator: Monstrum

Re: Serier på nätet

Postby Monstrum » Thu Jul 18, 2013 2:58 pm

Filosofiska divisionen är på semester, men låter meddela att den stödjer Kaffedrakens läsning, om den läser läsningen rätt. Så här: "Nu har vi motbevisat konstigheterna! Eller i alla fall sådana som förutsätts vara synliga." /XKCD. Den filosofiska divisionen har som bekant mycket höga beviskrav när det gäller kunskapsansanspråk. Avsaknad av fotobevis utgör i sig inget övertygande bevis.
All the birds are singing that you gonna die!
Monstrum
Level 62 - Sathariel

Postby Icky » Fri Jul 19, 2013 8:56 am

Kaffedrake wrote:
Icky wrote:Vad har vad han menade med saken att göra?

Vad han menade utgör ramarna för min avsikt med att posta i den här tråden till att börja med.

Så vad han menade utgör grunden för den filosofiska diskussionen? Det går väl stick i stäv med att du redan bestämt dig för att du vet vad han menar, då kan det väl på sin höjd bli tal om en argumentation?

Jag böjer mig i frågan om tolkning av skriftspråket. Två är större än en, även om en är undertecknad.
Icky
Noob: Level 5 - Samus Aran

Postby Monstrum » Fri Jul 19, 2013 2:23 pm

Icky wrote:Så vad han menade utgör grunden för den filosofiska diskussionen? Det går väl stick i stäv med att du redan bestämt dig för att du vet vad han menar, då kan det väl på sin höjd bli tal om en argumentation?

Jag böjer mig i frågan om tolkning av skriftspråket. Två är större än en, även om en är undertecknad.

Van tydare av kaffedrakchiffer som jag är kan jag meddela att draken inte avsåg att filosofidiskutera vad XKCD-karln menade (det hade han redan en klar uppfattning om) utan huruvida karln ifråga har rätt eller ej. Motbevisas Bigfoots existens av mobiltelefonernas spridning?
All the birds are singing that you gonna die!
Monstrum
Level 62 - Sathariel

Postby Icky » Mon Jul 22, 2013 8:59 am

Monstrum wrote:
Icky wrote:Så vad han menade utgör grunden för den filosofiska diskussionen? Det går väl stick i stäv med att du redan bestämt dig för att du vet vad han menar, då kan det väl på sin höjd bli tal om en argumentation?

Van tydare av kaffedrakchiffer som jag är kan jag meddela att draken inte avsåg att filosofidiskutera vad XKCD-karln menade (det hade han redan en klar uppfattning om) utan huruvida karln ifråga har rätt eller ej. Motbevisas Bigfoots existens av mobiltelefonernas spridning?

Extremt ofilosofisk diskussion. Självklart är inte (än mer) avsaknad av bevis för existens detsamma som bevis för icke-existens.
Icky
Noob: Level 5 - Samus Aran

Postby Kaffedrake » Wed Jul 31, 2013 1:44 pm

På Xkcd-forumet, där många av förklarliga skäl tycker att Munroe har rätt, ansåg man sig kunna visa att påståendet stämmer med hjälp av bayesisk logik (Hempels paradox är skoj). Tyvärr spårade tråden ur i en sex sidor lång diskussion med en UFO-troende och jag tillbringade alldeles för många timmar med att läsa om UFO-fall på Wikipedia. Buhu.

I alla fall undrar jag om det är så att folk snabbt skulle övertygas om konstigheter ifall "äkta" fotografier eller filmer verkligen fanns i någon (gissningsvis försvinnande) liten andel av allt som postas på nätet. Skulle dessa snabbt kunna urskiljas bland förfalskningarna och skämten? Skulle de utsättas för granskning på ett sådant sätt att deras äkta och sanna natur skulle vara klar och erkänd?

För övrigt finns inga ursäkter för att inte läsa Paranatural.
Plick!

"Eller är jag död...?"
Image
Kaffedrake
Noob: Level 10 - Master Chief

Postby RUU » Mon Aug 05, 2013 10:30 pm

Min åsikt är väl den att om något "riktigt" skulle finnas därute skulle det finnas nåt mer detaljerat, nåt mer tydligt och nåt mindre blurrat-skakigt-tveksamt bevis därute. Så länge dom "bevis" som läggs fram tillhör den mystiska-otydliga kategorin tycker jag att det bara är sunt att tvivla på allt. ALLT!
Image
RUU
Level 39 - Shub-Niggurath

Previous

Return to LITTERATUR