TOObS 2.0

Ny på TOObS ROOL? Här finns information och nyheter från TOObS. Här kan du också lämna förslag på vad du tycker är rätt eller fel med sidan.

TOObS 2.0

Postby RUU » Wed Oct 03, 2007 12:38 am

Sitter och påtar lite med phpbb3 och ska försöka få till ett lite stabilare forum. Just nu lutar det åt att jag använder det.

För att få det nya forumet så stabilt som möjligt tänker jag inte importera något från den gamla databasen utan skriva över de viktigaste manuellt. Detta medför såklart en drastisk förändring i antalet poster och TOObS korta men heta historia. Bara det viktigaste är viktigt nog. Men självklart kommer de två att samexistera under en tid så man kan gå in i det gamla forumet och själv skriva över saker som man tycker är värda att sparas.

Ungefär såhär funkar det nya phpbb. Känns kanske lite rörigt till en början. Men fördelar finns det gott om.

http://www.ruu.se/forum/index.php

Är inte säkert att jag använder just den databasen så lägg inte ner tid på att registrera er än. Temat kommer självklart ligga i fokus i slutfasen så det behöver ni inte oroa er för än heller.
Image
RUU
Level 39 - Shub-Niggurath

Postby BLUEPRINT » Wed Oct 03, 2007 8:10 am

Oj, det här känns lite trist. Jättetrist till och med.
You look trustworthy. Will you join us in our noble quest?
BLUEPRINT
Level 36 - Deep One

Postby Monstrum » Wed Oct 03, 2007 12:04 pm

Jag är motståndare till historielöshet. T00bs är inte så trasigt att det behöver kasseras, tycker jag.
Monstrum
Level 62 - Sathariel

Postby BLUEPRINT » Wed Oct 03, 2007 2:27 pm

Jag instämmer.
BLUEPRINT
Level 36 - Deep One

Postby FUNKYFIAT » Wed Oct 03, 2007 2:48 pm

Meh! Blir nästan lite irriterad. Har kikat på det "nya" forumet och anser att Toobs kommer tappa en hel del karaktär vid ett byte. Charmen med Toobs är delvis att det är ett forum som verkligen sticker ut bland mängden, vilket en moderniserad layout inte riktigt kommer att göra. Varför bli en i mängden?

Är inte nuvarande forum stabilt? Jag upplever det som stabilt. Ok, det finns smärre saker som skulle kunna förbättras, men med ett byte förljer ju "barnsjukdommar" vilket leder till att man aldrig riktigt kommer att kunna skapa ett 100% stabilt forum.

Vem beslutar om vad som är oviktigt eller viktigt att behålla? Okej, allt här är kanske långt ifrån nödvändigt, men det är just det lilla onödiga som skapar gemenskap. Att börja om på ny kula innebär att man måste bygga upp gemenskapen igen, vilket är rätt jobbigt online anser jag.

Neh... Jag röstar istället för att låta detta gamla phpBB2 forum genomgå vinterstädning istället.
FUNKYFIAT
Elit: Level 17 - James Bond

Postby gronsaken » Wed Oct 03, 2007 5:28 pm

Det är väldigt sällan jag skriver på detta forum men jag tycker ändå att det är intressant att följa en del diskussioner så här kommer min åsikt i frågan.

Kan med hög sannolikhet säga att antalet poster i forumet inte har något som helst samband med eventuellt upplevd instabilitet att göra. Rätta mig om jag har fel men jag har för mig att Toobs bor one.net? Jag har själv haft ett par sidor hos dem då de har ett mycket fördelaktigt pris, nackdelen är att de inte verkar ha riktigt nog med kapacitet. Ibland har det varit i princip omöjligt att jobba mot deras databasserver, något som absolut inte har berott på mängden innehåll i databasen...
"Att leva är inte nog. Solsken, frihet och en liten blomma måste man ha."
gronsaken
Noob: Level 3 - Kid Icarus

Postby Mojo » Wed Oct 03, 2007 8:09 pm

Toobs funkar fint för mina behov. Omflyttning, radering och meck för sakens skull känns inte så motiverat.

Toobs är ett fint bygge :grin:
Mojo
Elit: Level 11 - Luke Skywalker

Postby Monstrum » Wed Oct 03, 2007 9:54 pm

Vi flytt int. :wink:
Monstrum
Level 62 - Sathariel

Postby RUU » Wed Oct 03, 2007 10:58 pm

Då vill jag sluta höra klagomål på att ni inte ser nya poster! Under tiden så fortsätter jag mina undersökningar med 2.0.
Image
RUU

Postby Monstrum » Thu Oct 04, 2007 7:37 am

:-#
Monstrum
Level 62 - Sathariel

Postby BLUEPRINT » Thu Oct 04, 2007 8:18 am

ANTEKVIST wrote:Då vill jag sluta höra klagomål på att ni inte ser nya poster! Under tiden så fortsätter jag mina undersökningar med 2.0.

Eftersom det är jag som har klagat om det så utgår jag från att det är mig du är arg på. Jag vill poängtera att jag aldrig varit någon påhejjare av att det ska åtgärdas. Jag har mest varit nyfiken om fenomenet händer andra.

Hursomhelst, att göra sånna här massiva förändringar hade kanske suttit bättre om du kollat om det fanns intresse först?
BLUEPRINT
Level 36 - Deep One

Postby Monstrum » Thu Oct 04, 2007 1:16 pm

Jag kom just från ett storgräl i min grupp på lärarprogrammet, så nu vill jag inte se några arga miner här.

:smt008

Inte :smt021
Monstrum
Level 62 - Sathariel

Postby RUU » Thu Oct 04, 2007 6:29 pm

BLUEPRINT wrote:
ANTEKVIST wrote:Då vill jag sluta höra klagomål på att ni inte ser nya poster! Under tiden så fortsätter jag mina undersökningar med 2.0.

Eftersom det är jag som har klagat om det så utgår jag från att det är mig du är arg på. Jag vill poängtera att jag aldrig varit någon påhejjare av att det ska åtgärdas. Jag har mest varit nyfiken om fenomenet händer andra.

Hursomhelst, att göra sånna här massiva förändringar hade kanske suttit bättre om du kollat om det fanns intresse först?

Det finns intresse. Mitt. :grin:
Image
RUU

Postby FUNKYFIAT » Thu Oct 04, 2007 7:40 pm

Monstrum wrote:Jag kom just från ett storgräl i min grupp på lärarprogrammet, så nu vill jag inte se några arga miner här.

:smt008

Inte :smt021

Love, peace and undörständing rular helt klart!
FUNKYFIAT

Postby FRIPPE » Fri Oct 05, 2007 6:38 am

ANTEKVIST wrote:
BLUEPRINT wrote:

Det finns intresse. Mitt. :grin:

Tekniknörd som man är tycker jag också det är kul med nya saker, så jag står på Antes sida.
"Bow before Dagon, our giant papier-mâché weasel god."
FRIPPE
Level 35 - Guazzo Arathaso

Postby FUNKYFIAT » Fri Oct 05, 2007 12:00 pm

Är tekniknörd även jag, och visst är det kul att pilla med nya saker, b.la. webbrelaterade ting. Men ibland så får man döda sina darlings, om inte helt så till viss del...
FUNKYFIAT

Postby RUU » Fri Oct 05, 2007 2:13 pm

Bullen wrote:Är tekniknörd även jag, och visst är det kul att pilla med nya saker, b.la. webbrelaterade ting. Men ibland så får man döda sina darlings, om inte helt så till viss del...

Gamla TOObS är min darling i det här fallet. :-)
Image
RUU

Postby FRIPPE » Fri Oct 05, 2007 7:50 pm

Hur gamla?
"Bow before Dagon, our giant papier-mâché weasel god."
FRIPPE
Level 35 - Guazzo Arathaso

Postby Monstrum » Fri Oct 05, 2007 8:13 pm

Kan inte tekniknördarna slå sina köttiga hjärnor ihop (med ett ljudligt slask) och luska ut en möjlighet att bevara trådarna intakta?
Monstrum
Level 62 - Sathariel

Postby RUU » Sat Oct 06, 2007 12:57 am

Problemet med trådarna är att det finns skitmånga av dem och någonstans mitt i dem finns det småfel. Fel som gör att motorn som egentligen ska söka igenom databasen och indexera saker, markera trådar som olästa, lästa för användarna osv inte funkar som det ska. Misstänker att felet uppstod vid någon av uppgraderingarna/restaurationerna/ändringarna som gjorts vid ett flertal tillfällen. Målet är alltså att skapa ett nytt toobs, manuellt ta över trådarna, och sen inte röra något. Bara låta det funka perfekt och byta ut tema någon i sänder. (Det gamla toobs kan självklart få stanna som arkiv.)

Än sålänge är jag inte helt övertygad om phpbb3s superbitet. Men det börjar arta sig.

Dessutom är jag less på spamrobotar och uppenbarligen finns det färre som rår på phpbb3.
Image
RUU

Next

Return to LITE SOM DU